Friday, March 14, 2014

5 Panduan yang Boleh Dikongsi untuk Ibubapa autisma


Anak autisma saya; Muhammad Qazzrin Marquez lahir pada 17 Mei 2006, induced/forced deliver sebab sudah kurang pergerakan (tak aktif) sehari sebelum tu. Buta CTG almost 2 jam, 'result CTG tak cantik', kata Doktor. So diarah terus admitted. Bagi 1001 alasan , tak nak masuk lagi..heheh..sempat pergi Giant shopping last minit. Esoknya dari pagi sampai tengahari, 2,3 kali dapat call dari klinik suruh datang. Petang tu baru lah pergi menyerah...Alhamdulillah, sangat mudah lahirkan anak istimewa ini.



Banyak yang saya belajar sepanjang membesarkan Marquez. Bila ingat balik sepanjang 2 tahun pertama dia lahir saya rasa sangat sedih.

Kenapa?
Saya selalu marah dia.
Saya naik tangan pada dia
Kenapa?
Sebab saya tak faham dia...
Tak sedar bezanya cara pendekatan anak istimewa ini
Tak faham bahasa dia




Sedangkan waktu tu yang penting sekali ialah Bersabar...Bersabar...Bersabar... 

So, bagi ibu bapa yang mempunyai anak autisma; yang baru diagnos anak; ingin sekali saya sarankan perkara-perkara berikut. Berdasarkan pengalaman saya. Tak semua ibu bapa alami pengalaman yang sama, tapi at least sedikit sebanyak diharap ini dapat membantu.

Ini adalah berdasarkan anak saya yang telah didiagnos 70% autisma ~ severe autism oleh psikiatri. ASD - autism spectrum disorder adalah sangat luas, berbeza pada anak yang lain.


Perhati perbezaan perkembangan perilaku anak
Ini adalah langkah pertama...Biasanya kita bagi perhatian penuh pada anak yang sulung, mungkin berkurang bila anak yang seterusnya (saya lah tu...Sepatutnya sama je kann huhu..).
            Tengok proses perkembangan anak kita.Saya pasti semua ibu bapa ada guideline proses
            perkembangan anak kan..ala zaman teknologi canggih ni google aje la, senang cerita. Tengok
            apa perbezaan pada anak & tackle 'masalah perbezaan' ini.


Terapi Cara Laku, tackle sensory problem
Memang kita boleh hantar ke pakar2 terapi (seharusnya..bagi saya WAJIB) tapi kita sendiri di rumah juga kena terapi anak kita. Gali ilmu, cari ilmu. Lebih banyak yang kita boleh buat
            pada anak, lebih cepat anak boleh atasi masalah cara laku/sensory. Contoh ; anak berjalan
            jingkit, so biasakan kaki anak sentuh teksture yang berbeza (rumput, karpet, licin, kasar,etc.)
           Ada banyak lagi ye, itu  akan saya share di entri yang lain.
Ubah cara pendekatan anak
Kalau selama ini kita mengajar anak yang lain dari 1 hingga 10 secara aturan sistematik,
tapi dengan anak istimewa ini mungkin cara kita perlu diubah; mungkin mula dengan 3,4
            dulu baru pergi kepada 1. Sebab kadang kala mereka ada masalah untuk mengikut sistem.
 

 Masuk ke dalam dunia mereka
 Jangan biarkan dia bermain sendiri dalam 'dunia' dia. Memang agak payah kita nak
 mencelah 'dunia' dia. Anak saya sendiri terlalu focus/kusyuk bila bermain sendiri, dan bila
             saya cuba mencelah dia akan berhenti dan lari @ kadang-kadang tantrum. Secara perlahan-
             lahan kita kena buat semua tu, tarik dia dari 'dunia' dia. So lama-lama kita dapat baiki
             masalah sosial komunikasi dia.


Jangan Putus Asa Berusaha
Dari mula anak didiagnos sebagai autisma, bermula la saat kita perlu mulakan usaha berganda membantu mendidik dia agar boleh berdikari, sehingga akhir hayat...  
            Jangan sesekali mengeluh.. Jangan sesekali putus asa...<<-- tuju untuk diri saya sendiri
            sebenarnya. Doa sepanjang masa agar anak kita ini boleh menguruskan dirinya sendiri,
            terutama bila kita tiada nanti. Jangan mengharap anak kita cemerlang dalam akademik,
            cukuplah jika dia boleh berdikari. Ingat, anak ini lah yang akan bantu kita di SANA nanti
            (In Shaa Allah).




Saya bukan seorang yang penyabar. Saya seorang yang pemarah, sampaikan anak saya takut bila terbuat salah..huhu..mungkin sebab itulah saya dianugerahkan oleh-Nya anak istimewa ini, untuk mengajar saya banyak perkara. Mendidik saya bentuk jiwa saya yang lebih baik. Tak dapat bayangkan kalau saya tiada anak autisma seperti Marquez, mungkinkah saya akan jadi sombong? mungkin juga saya akan jadi ibu yang mementingkan hal sendiri dari anak2? mungkin ikatan keluarga saya tak rapat? mungkin juga rumahtangga saya hancur??
 

    




paAutisma

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...