Tuesday, June 10, 2014

5 Perkara Yang Saya Terpaksa Buat Bila Jadi Mak

Bila bergelar mak ni macam-macam perkara yang tak terfikir selama ni kita boleh buat tapi tetiba boleh buat @ kadang-kadang terpaksa buat. Mungkin ada anak seorang tak lalui pengalaman yang sama seperti ini, tapi bila anak dah bertambah 2,3,4 @ 5 perkara macam ni dah jadi perkara biasa. **Jangan tiru/praktik perkara yang membahaya ye**


#1. Memandu sambil breastfeed/riba anak
huihhh ni kang ada polis trafik baca blog ni aim saya plak kangg..huhu..
tak bagus tau buat macam ni..jangan tiru. (bodek polis) tak boleh nak buat macam mana dah, tu yang terpaksa. nak parking tepi tunggu baby siap minum kang lambat pulak nak sampai destinasi especially kalau pagi2 time berkejar nak hantar anak sekolah.

jangan tiru aksi bahaya ni!


#2. Memasak sambil breastfeed baby
Haaa...kalau memasak sambil mendukung memang standard dah. tapi saya ni breastfeed sambil masak..kepakaran ini start dari anak no 3. masa abang2 dulu tak ada pulak buat macam ni sebab tak rajin masak...hak hak hak..masa anak no 1 dulu stakat sediakan makan untuk diri sendiri so beli kedai aje. masa no 2 pun sama. husband berbulan2 outstation. bila ada anak no 3 tu terpaksa la sebab abang2 dah start makan. so memang mak kena rajin masak. macam2 gaya penah buat, dukung & baby wearing rasanya memang biasa mak-mak lain buat. Dah jadi biasa pulak breastfeed sambil berdiri & memasak. **Tangan sebelah jadi katang doh ni **


#3. Mandi tak sampai 5minit
Alaaaa...kadang-kadang tu tak mandi pun seharian :P
Macam mana nak mandi, nak duduk rehat pun anak merengek nak dukung la nak itu la nak ini la...so biasanya saya memang berlari ke toilet, bagi air kena badan je pun cukup..hihii...itu pun kalau terlebih sesaat bergegar la pintu toilet tu kena ketuk. Dung Dang Dung Dang..then waaaaaaaaaaaaaaaa melalak sebab mak tak bukak pintu. :(


#4. 'Buang hajat' sambil pegang baby
tu diaaa....malas nak cerita panjang tang ni. Imagine je la...kih kih kih..

#5. Makan-lari tengok anak-sambung makan *macam lari bergilir2*
Mungkin ni penyebab badan saya tak naik2 kot. Sambil makan pun ber'exercise' lari sana sini...sungguh tak senonoh. Keadaan macam tu pun saya still makan bertambah 2,3 pinggan tau. Agaknya perut cepat beno menghadam makanan tu yang boleh sumbat banyak2.

eemmm...ada banyak lagi perkara yang saya buat & saya percaya memang mak-mak lain pun biasa buat. kalau tidak tak kan la kita jadi M.A.K  (Memang.Aku.Kuat). Tak dinafikan super hero terbaik sebenarnya adalah emak. Biar pun tak ada costume khas, tapi kuasa super seorang ibu tetap terserlah. Banyak perkara luar biasa yang ternganga orang tengok tapi dah jadi perkara biasa lumrah harian ibu yang bergelar Supermak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...